Святые Симеон Богоприимец и пророчица Анна

Празднование: 3/ 16 февраля

ВЕЛИЧАНИЕ

Величаем вас, / святии праведный Симеоне Богоприимче и пророчице Анно, / и чтим святую память вашу, / вы бо молите за нас / Христа Бога нашего.

ЖИТИЕ СВЯТЫХ СИМЕОНА И АННЫ

Святой Симеон жил во время рождения Господа Иисуса Христа. Согласно евангелисту Луке, Симеону было обещано Духом Святым, что он не умрет, пока не увидит Христа. Согласно преданию, это обещание он получил еще за 270 лет до Рождества Христова. В то время Симеон состоял в числе 70-ти переводчиков (толковников), которые переводили священные книги Библии с еврейского на греческий язык для библиотеки египетского царя Птоломея Филадельфа. При переводе пророчества Исаии о рождении Еммануила (Мессии) от Девы (Ис. 7:14) Симеон усомнился в точности пророчества и хотел исправить слово “дева” на “жена.” В этот момент он и получил извещение от Духа Божия, чтобы он не смел искажать пророчества и что он не умрет до тех пор, пока не увидит исполнения пророчества Исаии о рождении Мессии именно от Девы.

Среди бедствий своего времени, при общем упадке веры и нравственности святой старец в течение долгих лет жил ожиданием исполнения этого пророчества. Когда Божественный Младенец наконец родился и был принесен в храм, Симеон получил откровение от Духа Святого, что его ожидание исполнилось и что в Иерусалимском храме он увидит Младенца-Спасителя.

Придя сюда, святой старец не только увидел обещанного Младенца и Его пречистую Деву-Матерь, но и удостоился взять Христа на свои руки. Тут в священном восторге праведный Симеон изрек те бессмертные слова, которые так часто слышны на вечерних богослужениях: “Ныне отпущаеши раба Твоего, Владыко, по глаголу Твоему с миром. Яко видеста очи мои Спасение Твое, еже еси уготовал пред лицем всех людей.” Здесь Симеон как бы выступил в качестве представителя ветхозаветного человечества, ожидавшего Спасителя, и, одновременно, стал проповедником новозаветной благодати.

Евангелист Лука не говорит, к какому званию принадлежал праведный Симеон, но в церковных песнопениях он называется священником и святителем. По всей вероятности, он принадлежал к священникам, служившим при храме (Лк. 2:23-37).

Вместе с Симеоном удостоилась встретить Господа в Иерусалимском храме и 84-летняя праведная Анна. Из Евангелия известно, что она происходила из колена Асирова и была дочерью Фануила. После семилетнего супружества она лишилась мужа и с тех пор не отходила от храма. Она вела строгую воздержанную жизнь и своим постом и молитвой служила Богу день и ночь (Лк. 2:37). За это она удостоилась от Бога дара пророчества. В святой Анне мы видим образец истинной вдовицы, достойной всякого уважения. По словам апостола Павла, такие вдовицы очень ценны в Церкви для примера и назидания молодых жен (1 Тим. 5:3-5).
Дожив до глубокой старости, святая Анна, подобно Симеону, с упованием ждала Спасителя. Она была очень внимательна к явлениям духовного значения и присоединила свой голос к славословию Симеона во время встречи Божественного Младенца в храме. Проникнутая святым восторгом, она не ограничила свою проповедь стенами храма, а поведала о Христе многим жителям Иерусалима, ожидавших, как и она, пришествия Мессии.

В церковных молитвах праведная Анна прославляется как всеми уважаемая целомудренная вдова, преподобная старица, новозаветная пророчица.

ТРОПАРЬ, глас 1-й

Радуйся, Богоприимче старче Симеоне, / во объятия приемый Спаса Господа. / Веселися и ты, честная пророчице Анно, / возвестивши пришествие в мир Христа Бога нашего, / сокрушившаго державу вражию // и подающего нам велию милость.

МОЛИТВА

О Богоприимче Симеоне! Услыши нас, грешных раб Божиих (имена), и не отыми покров твой святый от нас, моли благость Господа, яко да отвратит от нас гнев Свой, праведно по делом нашим на ны движимый, и, презрев безчисленная прегрешения наша, обратит нас на путь покаяния и на стези заповедей Своих утвердит нас. Огради молитвами твоими в мире жизнь нашу, и во всем благом благое поспешение испроси, вся к животу и благочестию потребная нам даруя, яко да тихое и безмолвное житие поживем во всяком благочестии и чистоте, и тако в вечный достигнем покой, идеже сподобимся Небеснаго Царствия Христа Бога нашего, Емуже всякая слава подобает, со Отцем и Пресвятым Его Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

АКАФИСТ ПРАВЕДНОМУ СИМЕОНУ БОГОПРИИМЦУ

Кондак 1

Избранный в благовестника явления Христова в человецех, святый праведный старче Симеоне, похвальная пения приносим ти, Богоприимче, ты же, яко имеяй дерзновение ко Господу, Егоже во объятиях Твоих носил еси, моли спастися нам, любовию зовущим: Радуйся, Симеоне, старче праведный, Богоприимче преблаженный.

Икос 1

Ангел Господень послан бысть извествовати старцу Симеону, яко воистину от Девы родитися имать обетованный Спас миру Христос. Егда бо той, чтущу ему книгу пророка Исаии, достиже места, идеже бе написано: се Дева во чреве приимет и родит сына Еммануила, и недоумеваяй о реченных, помышляше в себе, како могут сия быти, тогда явися ему Ангел и возвести, яко не имать видети смерти, дондеже видит рождшагося от Девы Христа Господня. Таковому дивному о нем промышлению Божию чудяшеся, воззовем к нему таковая: Радуйся, с сединами старческими и мудрость истинную стяжавый; Радуйся, Духом Божиим, яко муж праведен и благочестив свидетельствованный. Радуйся, во всех оправданиих Господних непорочно и непреткновенно ходивый; Радуйся, всем житием Твоим Господеви угодивый. Радуйся, Симеоне, старче праведный, Богоприимче преблаженне.

Кондак 2

Видя старец, яко умножающимся летом живота, умножаются ему труд и болезнь, зело скорбяшe душею, яко продолжися время пришельствия его, на земли темже желание имый разрешитися и ко отцем прейти, слезне просяще отпущения себе, зовый Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Разум недоразуменный возвещенных от Ангела разумети, старец ища, недоумеваше, в себе глаголя: что сие есть странное и неудобь сказаемое таинство, яко Дева во чреве зачнет и родит Сына. Еда Дева чиста, яко мужа не знает, родити может, и кто будет сей, иже имать родитися без мужа, Сын Девы. Паче же и паче испытуя писании, уразуме от них велию сию благочестия тайну, яко подобает Богу явитися во плоти, да спасет человека Богом же и человеком. Темже мы, дивному премудрости Божия совету чудящеся воспоим блаженнаго сотаинника премудрости, зовуще к нему таковая: Радуйся, яко святою жизнию сердце твое очистил еси; Радуйся, яко чистотою сердца пламенную любовь к Богу стяжал еси. Радуйся, яко любовию к Богу ум твой чист сотворил еси; Радуйся, яко чистотою ума разум Божественных писаний уяснил еси себе. Радуйся, яко разумением писаний к вере во Христа приведен был еси; Радуйся, яко верою и упованием к чаянию утехи Израилевой наставлен был еси. Радуйся, Симеоне, старче праведный, Богоприимче преблаженне.

Кондак 3

Сила Духа Божия воздвиже во он день старца приити в церковь, и егда введоста родителя Отроча Иисуса, сотворити има по обычаю законному о Нем, и той, узрев Отроча, абие уразуме Духом, яко Сей есть обетованный Спас миру Христос, и радуяся возопи Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Имея ум зряй к Богу и быв в Дусе, прият тогда старец Симеон Младенца Иисуса на руку своею и благослови Бога, и рече к Марии, Матери Его: се лежит сей на падение и на востание многим во Израили и в знамение прорекаемо, яко да откроются от многих сердец помышления их. Таковому убо прозрению святаго дивящеся, ублажим Богоприимца пении сими: Радуйся, Боговедче прозорливый, Христа Господня, во образе младенца четыредесятодневна явльшася, Духом Божиим абие познавый; Радуйся, Богопроповедниче святый, Бога Того во плоти пришедша, во спасение миру велегласно проповедавый. Радуйся, Боголюбче благочестивый, пришествием чаянныя тобою утехи Израилевой несказанно обрадованный; Радуйся, Боговидче преблаженный, Бога во плоти явльшася, не умными точию, но и телесныма очима узревый. Радуйся, Богоприимче праведный, всю тварь содержащаго дланию, старческими твоими дланьми восприявый; Радуйся, Богоносче истинный, Бога, Егоже небо и земля носити не могут, во объятиях твоих телесне носивый. Радуйся, Симеоне, старче праведный, Богоприимче преблаженне.

Кондак 4

Буря внутрь помышлений тревожных вниде в душу святыя Богоотроковицы, егда благословив Ю Симеон, приложи глаголати к Ней: и Тебе же самой пройдет душу оружие. Еже слышавше святая Дево, первее убо смутися о словеси сем, таже яко раба Господня сущи, предаде себе в волю Господню, зовущи Ему: Аллилуиа.

Икос 4

Слышаще Иосиф и Пречистая Матерь и Дева дивная проречения прозорливаго старца об Отрочате, чудяхуся о глаголанных о Нем. Мати же Его соблюдаша вся глаголы сия, слагающи в сердцы своем. Темже и мы, пророческим дивнаго старца глаголом чудящеся, воззовем тепле ему таковая: Радуйся, пророче Божий, пророческаго дара богатно исполненный; Радуйся, древних пророков удобрение и новых провидцев похвало. Радуйся, яко страж верен, посреде двою Заветов, Ветхаго же и Новаго, на божественной стражи поставленный; Радуйся, отсюду мимошедшая и грядущая мира и рода человеческого единым зрением ока соглядавый. Радуйся, яко страж верен, неусыпне бдяй и стрегий, пришедшу Домовладыце Христу, абие во сретение исшедый; Радуйся, страсти Христовы еще Младенцу сущу Ему предуведевый, и болезнь и тугу сердечную Матери Его предсказавый. Радуйся, Симеоне, старче праведный, Богоприимче преблаженне.

Кондак 5

Боготечную звезду, предтечу Божественнаго света зрим тя, Богоприимче преблаженный. Сей бо, Егоже свет языком быти возвестил еси, возсия убо просвещение истины во всех языцех, от нихже и мы, светом Его просвещеннии, благодарив пети навыкохом Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видесте очи мои спасение Твое, Владыко, еже уготовал еси пред лицем всех людей, свет во откровение языком и славу людей Твоих, Израиля, возопил еси, блаженне Симеоне, приемь на руку твоею младенца Иисуса, Емуже мы ныне, со страхом и любовию покланяющеся, воспеваем ти, яко Богоприимцу и пророку, пения таковая: Радуйся, всему миру, иудеем же и еллином, спасение во Христе уготованное проповедавый: Радуйся, людем во тме и сени смертней сидящим, свету возсияти им предвозвестивый. Радуйся, высокомерие иудеев, мнивших, яко тех точию есть Царствие Божие, уничиживый; Радуйся, и языком спасение во Христе Иисусе благовестивый. Радуйся, неверие ожесточенных иудеев предуведевый; Радуйся, спасение верою во Христа избранных от иудеев же и язык предуказавый. Радуйся, Симеоне, старче праведный, Богоприимче преблаженне.

Кондак 6

Проповедник богоносный пришествия Христова, всем чающим избавления во Израили был еси, Богоносе Симеоне. Оттоле бо начаша людие Божии веровати, яко приблизися к ним Царствие Божие, веровавше же пояху Богу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия Иерусалиму и всей земли иудейстей просвещение истины светом благовестия твоего, праведный старче; се бо и праведная Анна пророчица видящи на руку твоею Младенца Боголепна, и та разумев Духом, яко Сей есть пришедый избавити Израиля, приступи в той час и исповедашеся Господеви и глаголаше о Нем всем чающим избавления во Иерусалиме. Приступим убо и мы очищенным сердцем и умныма очима, Богомладенца на руку старчу держима зряще, воспоим сему таковая: Радуйся, яко первый сретил еси обетованного Царя Израилева, исперва пришедша во град Свой и в дом Отца Своего; Радуйся, яко славу новаго Храма паче славы древняго, первый узрел еси. Радуйся, яко всем чаявшим избавления, чаянную ими утеху Израилеву яве указал еси; Радуйся, яко возсияти звезде от Иакова и востати человеку от Израиля, якоже прорече Валаам, людем Твоим благовестил еси. Радуйся, яко благовестием твоим сердца уповавших возвеселил еси, малодушныя же и унывающия укрепил и утешил еси; Радуйся, яко свидетельством твоим о Христе и нас в вере и уповании утверждаеши. Радуйся, Симеоне, старче праведный, Богоприимче преблаженне.

Кондак 7

Хотящу Симеону от нынешняго века преставитися прелестнаго, вдался еси яко младенец тому, Владыко Господи, но познался еси ему и Бог совершенный: темже удивися старец неизреченному Твоему снисхождению и радуяся возопи: Аллилуиа.

Икос 7

Дивны дела Твоя, Господи, вопияше ветхий денми старец, ко иже от него держимому Спасу мира. Аще и мнюся держати Тя яко младенца, обаче не аз держу Тебе, но Ты держиши мя, яко Бог и Создатель всяческих, и яко Владыка живота и смерти, держиши мя и в животе сем, ветха суща старца. Отпусти убо мя ныне, по глаголу Твоему с миром, яко видесте очи мои спасение Твое. Темже мирное от земных отшествие святаго старца славяще, воззовем к нему таковая: Радуйся, яко клас зрелый пшеничный на землю, тако тихо старческую главу твою на ложе смерти склонивый; Радуйся, яко путник дальним странствием утомленный, мирно сном смерти почивый. Радуйся, многолетнее течение твое добре в вере и благочестии скончавый; Радуйся, от временнаго сего жития в мире глубоце к вечному покою преставивыйся. Радуйся, с надеждою скорого избавления от державы смертныя ко отцем твоим преселивыйся; Радуйся, во уповании жизни вечныя дух твой радостно Господеви предавый. Радуйся, Симеоне, старче праведный, Богоприимче преблаженне.

Кондак 8

Странно Бога превечна, яко младенца четыредесятодневна, на руку старчу держима зряще, удивимся неизреченному Того нас ради истощанию и ум на небеса вознесши, благодарне воззовем к Нему: Аллилуиа.

Икос 8

Весь еси желание и желаний краю сладчайший Иисусе, взываше праведный Симеон ко иже во объятиях его носиму Избавителю мира. Обаче, узрев Тя ныне Бога превечна, что восхощу прочее видети на земли: “Отпусти убо мя ныне раба Твоего, Владыко, да шед возвещу пришествие Твое во аде держимым узником, с верою Тебе ожидающим, яко да и аз купно с ними изведен буду во обители Царствия Твоего, идеже вижду славу Твою”. Темже, блаженное преставление святаго старца поминаюше, прославим его сердцем и усты возносимыми пении сими: Радуйся, благий вестниче Христов и во аде от века содержимым узником пришествие Его благовестивый; Радуйся, надеждою скораго избавления души прародителей и праотцев возвеселивый. Радуйся, купно с ними Христом воскресшим, победителем смерти и ада, из обителей мрака изведенный; Радуйся, с сонмом избранных Божиих, в рай сладости во обителех небесных водворенный. Радуйся, к сонму святых царей, пророков и первосвященников ветхозаветных сопричтенный; Радуйся, к блаженству святых небесных сил безплотных приобщенный. Радуйся, Симеоне, старче праведный, Богоприимче преблаженне.

Кондак 9

Всякое колено небесных и земных и преисподних поклонится о имени Иисусове, и всяк язык исповесть, яко Господь Иисус Христос в славу Бога Отца. Веселися убо и радуйся, старче праведный, яко Сей есть, Егоже яко Младенца умалена на руку твоею приял еси, и Емуже ныне, яко Богу с лики безплотных сил на небеси зовеши: Аллилуиа.

Икос 9

Вития многовещанныя недоумеют изрещи велию славу твою, святый Богоприимче Симеоне, еюже прослави тя Христос Бог во Царствии славы Его. Предстоя бо близь Престола Святыя Троицы купно с Пречистою Богородицею и Предтечею Иоанном, со дерзновением молишися о всех с верою к тебе притекающих и просящих твоего заступления и помощи; сего ради, славяще дивное прославление твое на небеси и на земли, вопием тебе таковая: Радуйся, яко купно со святым Предтечею в неизреченней славе близ предстоиши Престолу Святыя Троицы; Радуйся, Егоже на земли Младенца видел еси, Сего на небеси ныне со всеми святыми зря, радуешися. Радуйся, яко со Христом, Егоже во объятиих твоих носил еси, ныне на небеси в вечней славе Его царствуеши; Радуйся, яко с лики ангелов на небеси, трисвятою песнию Его воспеваеши. Радуйся, яко велие дерзновение имаши ко Господу, Егоже Младенца на руку твоея приемь, Бога исповедал еси; Радуйся, яко весь мир христианский великаго предстателя и ходатая тя стяжа. Радуйся, Симеоне, старче праведный, Богоприимче преблаженне.

Кондак 10

Спасти хотяй от заточения и уз праведнаго Петра Афонскаго, яве предста ему Богоприимец в темнице, со святителем Христовым Николаем, дивен видением, честен образом, в ветхозаветнаго священства ефод облечен, в руце же жезл златый имеяй. Темже удивися преподобный чудному видению сему, радуяся возопи Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Царь превечный, дивнаго отсюду ходатая и крепкаго заступника показа нам — тебе, великий угодниче Божий Симеоне. Сам бо святитель Христов Николай, хотяй спасти преподобнаго, настави его прилежно вопити к тебе о заступлении и помощи, многомощен бо еси, глаголаше, у Бога и велие дерзновение имаше к Нему. Якоже убо преподобнаго Петра Афонскаго представ, спасл еси, свободу и избавление от уз ему даровав, тако и нас в бедах и обстояниих сущих не укосни спасати предстательством твоим, да зовем ти: Радуйся, теплый молитвенниче о всех, с верою тебе призывающих. Радуйся, скорый помощниче всех к твоему заступлению прибегающих. Радуйся, яко великий во иерарсех святитель Христов Николай, многомощнейша ко Христу Богу предстателя тя указа; Радуйся, яко явлься со святителем Николаем преподобному Петру Афонскому, чудесне того от уз и темницы свободил. Радуйся, яко сим его на стезю иноческаго жития наставил еси; Радуйся, яко сим и нас в нуждах наших прибегати к твоему заступлению научил еси. Радуйся, Симеоне, старче праведный, Богоприимче преблаженне.

Кондак 11

Пение умиленное приносит ти весь мир христианский, святый угодниче Божий Симеоне, великий же Новград славит тя, яко милостиваго избавителя своего от болезни и губительства смертнаго. Егда бо праведный гнев Божий постиже отцы наша и болезнь смертная нападе на ня, благоволил Бог явити людем своим цельбоносную икону твою, яже и до днесь во обители иночестей светло сияет, благодать подающи исцелений всем с верою к тебе прибегающим, Богу же зовущим: Аллилуиа.

Икос 11

Светозарная свеща бывшим во тьме искушений и бед отцем нашим явися чудотворная икона святаго Богоприимца Симеона, паче чаяния надеждою спасения веселящи сердца их. Хотя бо спасти град от губительства смертнаго, предивно явися святый Архиепископу Новгородскому Ионе, и повеле храм обыденный создати во имя его, и ту святую икону его поставити, да источает исцеления людем, в покаянии с верою к ней прибегающим. Сего ради, праведно слышит от нас святый чудотворец благодарственная пения таковая: Радуйся, града нашего стено и утверждение; Радуйся, от смертоносныя язвы и губительных болезней благонадежное ограждение. Радуйся, от напастей и бед скорое избавление; Радуйся, от враг видимых и невидимых мощное защищение. Радуйся, во всех благих крепкое вспоможение; Радуйся, о гресех наших теплое умилостивление. Радуйся, Симеоне, старче праведный, Богоприимче преблаженне

Кондак 12

Благодать неоскудных исцелений и источник неизсякаемых духовных даров и во грядущая людем оставити восхотев, человеколюбец Господь дарова нам пречистую икону твою, святый Богоприимче Симеоне, от неяже аки от Богоносных твоих рук, держащих подателя всех благ Бога, мы ныне различная дарования приемлем, благодарне зовуще Ему: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще славим многомощное предстательство твое и крепкое заступление о нас грешных, святый Богоприимче Симеоне. Воистину бо стена нерушима и покров державен еси граду и обители, в нейже от лет древних, яко звезда светозарная, возсия нам чудотворная икона твоя, к нейже мы ныне припадающе и тепле молящеся, тебе со слезами взываем сице: Радуйся, яко обитель тобою хранима, яко многоценное сокровище имуще честную икону твою, благодарне о ней утешается и радуется; Радуйся, яко хотящии благочестно жити в ней от искушений мира, плоти и диавола, покровом твоим ограждаеши. Радуйся, яко добре труждающимся помощник крепок являешися; Радуйся, яко скорбящим утешение, болящим исцеление, малодушествующим успокоение молитвами твоими подаеши. Радуйся, яко всяк в нужде ко святей иконе твоей прибегаяй, скорое утешение и благовременную помощь приемлет; Радуйся, Богодарованное нам прибежище, надеждо, покров и заступление наше. Радуйся, Симеоне, старче праведный, Богоприимче преблаженне.

Кондак 13

О великий угодниче Божий и Богоприимче Симеоне! Приими ныне малое сие, обаче от чистаго сердца приносимое тебе моление наше, и, яко многомощный предстатель ко Христу Богу, испроси нам оставление грехов и мирную кончину живота нашего, и вечныя молитвами твоими избави нас муки, о тебе вопиющих Богу: Аллилуиа. Трижды.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)